Trendy w branży fitness 2018

Początek roku to nie tylko czas postanowień noworocznych, ale to przede wszystkim moment na podsumowanie ostatnich miesięcy, tworzenie planów na nadchodzące dni, a także wyznaczanie długoterminowych celów. Jeśli jeszcze nie masz pomysłów na rozwój swojej kariery jako trener personalny lub instruktor fitness, a jako menedżer klubu fitness wciąż pracujesz nad strategią na najbliższy czas – przedstawiamy najnowsze trendy z branży fitness, którymi warto się zainspirować w 2018 roku.

Na podium 

Badanie dotyczące trendów w fitnessie opublikowane w „Health and Fitness Journal”, dwumiesięczniku wydawanym przez American College of Sports Medicine, przeprowadzane jest regularnie każdego roku od 12 lat. Z puli 40 trendów ponad 4 tysiące respondentów – profesjonalistów z branży fitness z całego świata – wybiera co roku 25 najważniejszych zagadnień, które będą miały wpływ na rozwój aktywności fizycznej w najbliższej przyszłości. 

Hitem w 2018 roku, według badania „Worldwide survey of fitness trends for 2018” będzie HIIT, czyli trening interwałowy o wysokiej intensywności. W pierwszej trójce znalazły się również zajęcia grupowe i wszelkiego rodzaju gadżety (zeszłoroczny numer 1), które mierzą i zapisują naszą aktywność, w tym interaktywne stroje do ćwiczeń i okulary. 

Kształtuj sylwetkę i umysł

Wysoko na liście, bo odpowiednio na 4. i 5. miejscu, plasuje się trening z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała (numer 1 w 2015 i numer 2 w 2016 i 2017), a od wielu lat wysokie noty otrzymuje także trening siłowy. Szóste miejsce zajmuje wiedza i doświadczenie – warto więc wpisać na swoją listę zadań na ten rok podnoszenie kwalifikacji i poszukiwanie wartościowych szkoleń. Ciekawym zjawiskiem jest joga, która coraz bardziej zyskuje na popularności i od 2010 roku utrzymuje wysokie noty w rankingu. Trening personalny nigdy nie spadł poniżej pierwszej dziesiątki – w tym badaniu mieści się na 8. miejscu. 

Istotnym kierunkiem w branży fitness w 2018 roku będzie też zapotrzebowanie na programy treningowe dla aktywnych osób na emeryturze, które coraz częściej poszukują treningów i zajęć w ciągu dnia, dopasowanych do swojego wieku i możliwości. Pierwszą dziesiątkę zamyka trening funkcjonalny, poprawiający równowagę, koordynację, siłę i wytrzymałość, a także zwiększający sprawność w wykonywaniu codziennych czynności. 

Poszukaj nowych form

Planując najbliższy rok, warto zwrócić uwagę na pozycje, które w latach ubiegłych zyskały wyższe noty, ale wciąż mieszczą się w głównej dwudziestce i tym samym mogą być pomysłem na rozszerzenie oferty treningowej czy wprowadzenie nowego rodzaju zajęć do klubowego grafiku. Inspiracją mogą być ćwiczenia skierowane na utratę wagi (połączone z odpowiednio rozpisaną dietą), grupowy trening personalny, aktywność i zajęcia na świeżym powietrzu, rolowanie, trening obwodowy, coaching zdrowotny, licencje trenerskie, wzmacnianie core oraz specjalny trening uzupełniający dla sportu (na przykład przygotowujący do wyjazdu na narty lub gry w tenisa). 

Poza najważniejszą dwudziestkę trendów wypadły treningowe aplikacje mobilne, promocja aktywności fizycznej i zdrowia w miejscu pracy, zapobieganie otyłości u dzieci i młodzieży (mimo wciąż dużego problemu z wagą u najmłodszych), a także pilates, treningi online, ćwiczenia w wodzie, trening dla kobiet w ciąży, cardio dance, boot campy i indoor cycling. To, że te kierunki zajmują niższe miejsca w zestawieniu, nie znaczy, że zaczną zupełnie znikać z rynku, natomiast w nadchodzącym roku przewiduje się ich mniejszą popularność. 

Długofalowe trendy czy tymczasowe mody?

Czy jednak są to trendy, które utrzymają się przez dłuższy czas, czy tylko mody, które za rok staną się nieaktualne i wyparte przez zupełnie nowe? Czy będziemy te tendencje obserwować również w Polsce? Ranking może wskazać nowe kierunki i podpowiedzieć niektóre rozwiązania, ale planując 2018 rok przede wszystkim jednak warto zastanowić się nad tym, co dla nas jako trenerów i menedżerów klubu fitness będzie w najbliższych miesiącach najbardziej istotne, dokładnie zbadać lokalny rynek, a przede wszystkim uważnie słuchać i obserwować, czego potrzebują nasi klienci. 

Opracowanie: redakcja

Czy jednak są to trendy, które utrzymają się przez dłuższy czas, czy tylko mody, które za rok staną się nieaktualne i wyparte przez zupełnie nowe? 

Myślę, że przetrwa wszystko, co jest efektywne i co pomaga wytrwać w nawyku bycia fit. Nikt nie chce marnować ani pieniędzy, ani przede wszystkim czasu. Dziś kreujemy świadomość uczestników klubów fitness oraz zajęć grupowych. Wybory naszych menedżerów fitness, instruktorów w dużej mierze wpływają na ten światopogląd i fakt, czy coś jest trendem, czy modą. Dla przykładu: znam kluby i menedżerów, którzy tworząc ofertę zajęć grupowych, zadają sobie pytanie: „Co przyciągnie nowych klientów?” i wybór jest szybki i oczywisty. To, co dziś jest modne. Znam jednak takie kluby, które skutecznie wzmacniają swój biznes, planując skrupulatnie przyszłość i zadają sobie inne pytanie: „Jakie zajęcia wzmocnią motywację moich klubowiczów i przyniosą oczekiwane rezultaty?”. Ci sami pytają: „Co zrobić, aby klubowicze mówili o nas pozytywnie i przyciągali innych do naszego klubu?”, zamiast „Co nas wyróżni od konkurencji?”. Trzeba mieć umiejętność odsiewania ziarna od plew. Moda dzisiaj jest, jutro jej nie ma, a trendy nadają kierunek rozwoju i chyba na tym nam zależy najbardziej. 

Magdalena Konstańczak, Les Mills 

Badania trendów potwierdzają to, co dzieje się wśród odbiorców rynku fitness, czyli naszych klientów. Wyciągając wnioski, warto łączyć popularne trendy, np. zajęcia grupowe HIIT przy użyciu ciekawych aplikacji widocznych dla uczestników zajęć. Co do interaktywnych ubrań czy urządzeń – warto brać je pod uwagę, prowadząc indywidualnych klientów, wiedząc, że dodatkowe atrakcje będą dodatkowym motywatorem procesu zmian i trener może wykorzystać je na swoją korzyść. W Polsce wyraźnie widać powrót do korzeni, czyli tradycyjnego treningu siłowego i treningu z wykorzystaniem masy ciała, tylko obecnie warto kłaść nacisk na prawidłową i współczesną metodologię zgodną z obecną wiedzą. To determinuje to, jak urządzamy strefy w klubach fitness i studiach treningu, większą uwagę zwracamy na wolną przestrzeń i wolny ciężar. Ważny i powtarzający się trend, którego nie widać jeszcze w Polsce, to aktywność seniorów. Na naszym rynku czas tego klienta dopiero się zacznie, na razie seniorzy nie są zbyt dochodową grupą docelową. Powoli w wiek seniorów wchodzą osoby prowadzące własne firmy, dobrze zarabiające, które dbają o swoje zdrowie i nie liczą tylko na państwową opiekę – już wkrótce będzie to bardzo dochodowy klient, trzeba tylko o niego zadbać. 

Katarzyna Wysocka FITNESS-CONSULTING 

Obserwując rynek fitness w ostatnich kilku miesiącach, można zauważyć kilka „nowych” trendów, wybijających się na prowadzenie. Uważam, zgodnie z badaniem „Worldwide survey of fitness trends for 2018”, że hitem 2018 roku będzie HIIT. Krótki trening interwałowy o wysokiej intensywności już teraz ma rzeszę zwolenników, jest bardzo efektywny i relatywnie łatwy w przygotowaniu dla trenera/instruktora. Nie jest to oczywiście wystarczająca forma treningu dla podniesienia sprawności czy poprawy wyglądu ćwiczącego, stąd jestem pewna, że trening siłowy cały czas będzie plasował się na wysokiej pozycji razem z treningiem wykorzystującym ciężar własnego ciała, który poza budowaniem mięśni, usprawnia cały organizm. Coraz większą popularność zyskuje u nas również rolowanie i praca nad mobilnością ciała. Moim zdaniem, na pewno popularny będzie też trening obwodowy, trening core, funkcjonalny, uzupełniający dla sportu oraz joga w różnych odmianach. 
Ola Ciechalska, IFAA


W moim odczuciu polski rynek fitness staje się coraz bardziej świadomy i wymagający, szczególnie w dużych miastach. Klienci klubów fitness nie zaspokoją się byle jakimi treningami, ale szukają takich, które będą spełniały ich oczekiwania pod względem intensywności, różnorodności, osobowości trenera czy też atmosfery panującej podczas zajęć. Chcą, aby trening był dostosowany do ich możliwości i potrzeb, ale także powinien być krótki i jak najbardziej efektywny.  Co za tym idzie – wzrasta zainteresowanie i sprzedaż treningów personalnych, a także zajęć o bardzo dużej intensywności, takich jak tabata, interwał, HIIT oraz zajęć o mniejszej intensywności, w których nacisk położony jest na wzmocnienie mięśni głębokich oraz rozciągnięcie się, rozluźnienie się i wyciszenie. Warto zwrócić uwagę na coraz większy rynek zajęć i usług okołotreningowych dla osób na emeryturze. Ten rynek będzie się z czasem rozszerzać ze względu na starzejące się społeczeństwo. Należy zastanowić się nad oryginalną i chwytliwą nazwą dla takich zajęć, gdyż zajęcia SENIOR mogą się takim osobom źle kojarzyć. Dostrzegam również rosnące zapotrzebowanie na usługę (treningi)  tzw. medical fitness, ze względu na siedzący tryb życia i liczne dysfunkcje w aparacie ruchu. Biorąc pod uwagę niski poziom usług rehabilitacyjnych w naszym kraju, ta część rynku usług fitness będzie szybko nabierała znaczenia.

Ważną grupą, której nie da się nie pominąć, jest tzw. pokolenie C lub inaczej generacja Z. To osoby, które niemal nie pamiętają czasów sprzed ery internetu. Dla nich granica między światem wirtualnym i realnym zaciera się. Wysoko cenią bliskie grono przyjaciół i znajomych z mediów społecznościowych, mają problemy z koncentracją i trudno ich przywiązać do jednego, stałego miejsca. Co za tym idzie – klubom fitness będzie trudno te potrzeby zaspokoić. Będą oni w dużym stopniu wybierali treningi online czy też aplikacje fitnessowe. Wśród nowości, które warto wziąć pod uwagę przy wprowadzaniu nowych zajęć do klubu, są zajęcia Bungee Fitness.
Kamila Nowowiejska, fitness coach 

Przepowiadanie przyszłości jest zawsze trudne. Dużo zależy od perspektywy, którą przyjmiemy, a ta będzie inna dla małego klubu gdzieś w środkowej Europie, a inna dla sieciówek obecnych na zachodzie Europy.  W związku z tym, jeśli miałbym wyciągnąć wnioski, to patrzyłbym na historyczne trendy na przestrzeni ostatnich 3–4 lat, a mniej skupiał się na wróżbach na 2018 rok. Ogólne wnioski są proste: liczą się szybkie i intensywne treningi, z minimalną liczbą sprzętu (również do wykonania w domu). Dodatkowo, warto podglądać to, co się dzieje zagranicą.  Powód jest oczywisty – to, co było trendem dwa–trzy sezony temu w USA, z dużym prawdopodobieństwem będzie na topie w 2018 roku w Polsce.
Tomasz Mączka, Sekrety trenera 

Współpracują z nami