Pozyskiwanie klientów i tworzenie relacji za pomocą botów

Chcąc rozpocząć działania marketingowe w sieci, prędzej czy później zostaniemy zmuszeni do użycia odpowiednich narzędzi, które pozwolą nam na realizację założeń. Ponieważ samych możliwości reklamowania w internecie jest bardzo wiele, narzędzi i aplikacji wspierających te działania jest kilkukrotnie więcej. Trudno więc wybrać od razu te, które będą najlepsze, najskuteczniejsze, intuicyjne, integrowane z innymi narzędziami i dodatkowo tanie. W tym artykule chcę przedstawić te aplikacje, które po wielu moich testach uznaję za must have. 

Chatfuel.com

Jedną z pierwszych aplikacji, o której chcę napisać, jest Chatfuel.com – jej celem jest prowadzenie działań marketingowych z wykorzystaniem Messengera na Facebooku. Po zalogowaniu do aplikacji, która jest bezpłatna, łączymy ją z naszą stroną na Facebooku kilkoma kliknięciami i od tego momentu możemy zacząć rozwijać kanał sprzedaży poprzez Messengera. Co nam daje to narzędzie?  

Jedną z najczęściej wykorzystywanych opcji są autoodpowiedzi na komentarze. Jest to opcja, która wysyła automatycznie wskazaną wiadomość na Messengera do osoby, która zostawiła komentarz pod danym postem. Załóżmy więc, że by odebrać kod rabatowy, musisz wpisać pod postem słowo KOD, po czym automatycznie otrzymujesz swój kod, zmniejszający cenę danego produktu. W ten sposób zwiększasz zasięg organiczny, co przekłada się na liczbę osób, która zobaczy Twój post bez angażowania środków pieniężnych. 

Kolejnym plusem tej aplikacji jest fakt, że każda osoba, która wykona działanie w Twoim Messengerze, zostanie automatycznie dopisana do listy subskrybentów. Dzięki temu w dowolnej chwili możesz wysłać do całej listy wiadomość na Messengera z informacją o nowych produktach, promocjach, wydarzeniach itd. 

W miarę upływu czasu Twoja lista się powiększa i okazuje się, że w pewnym momencie jest ona na tyle duża, że czas stworzyć automatyczne lejki sprzedaży. To kolejna funkcja tej aplikacji, która pozwala zaplanować sekwencję wysyłanych wiadomości, po czym uruchomić ją na zebranych kontaktach. Oznacza to, że jeśli zostanie zbudowany lejek na np. trzy miesiące, to każda osoba od momentu zapisania otrzyma te wiadomości z takim harmonogramem, jaki został zaplanowany przy ustaleniu lejka. 

Według mnie aplikacje do botów na Facebooku w najbliższym czasie będą się mocno rozwijać, ponieważ drzemie w nich potężny potencjał. Warto więc zainteresować się tematem już teraz, by później mieć ten kanał rozwinięty znacznie bardziej niż konkurencja. 

Napoleoncat.pl 

Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy już jesteś jakiś czas na rynku internetowym, czasem przydaje się wiedza na temat tego, jak daną rzecz robi konkurencja. Wiele firm dość często podgląda działania konkurencji, chcąc znaleźć inspiracje lub sprawdzić reakcje grupy docelowej na ruchy firmy. Aplikacja Napoleoncat.pl jest to pewnego rodzaju szpieg, który podejrzy konkurencję i powie nam o jej działaniach bardzo wiele. Mówimy tutaj głównie o działaniach na Facebooku. Za pomocą tej aplikacji jesteśmy w stanie zobaczyć, jakie posty u konkurencji cieszą się największym powodzeniem. Jakie grafiki, zdjęcia czy produkty zbierają największą liczbę aktywności. Mało tego. Dowiemy się także tego, o której godzinie grupa docelowa konkurencji jest najbardziej aktywna oraz jak wyglądają statystyki zwiększania zasięgów oraz liczby fanów na fanpage’u. 

Aplikacja niestety nie jest bezpłatna, ale mimo to warto się nią zainteresować, ponieważ funkcje pozwolą nam zaoszczędzić wiele pieniędzy, ale i przede wszystkim czasu. Posiada też 14-dniowy tryb testowy, na którym także działają praktycznie wszystkie funkcje. 

Zapier.com

Narzędzie Zapier.com to jak dla mnie nadnarzędzie. Dlaczego? Dlatego, że jest pewnego rodzaju mostem, łączącym ze sobą dużą część dostępnych narzędzi w marketingu. 

Wyobraźmy sobie sytuację, gdzie na Facebooku, za pomocą kampanii Lead Generation, zbierasz zapisy do salonu kosmetycznego, klubu fitness lub salonu fryzjerskiego. Po dokonaniu zapisu przez klienta w facebookowym formularzu tak naprawdę oprócz dodania kontaktu do listy nie dzieje się nic więcej. Nie ma możliwości automatycznego wysłania e-maila z potwierdzeniem, wysłania SMS-a lub wykonania telefonu.

Aplikacja Zapier.com jest po to, by móc wymieniać dane pomiędzy aplikacjami. W tym przypadku pobierze ona dane z Facebooka, po czym później prześle je do wskazanych przez nas miejsc docelowych. Jednym z nich może być nasza baza mailingowa, do której kontakt zostaje dodany, a następnie automatycznie zostaje wysłany e-mail, z potwierdzeniem dokonania rezerwacji. Innym miejscem docelowym może być bramka SMS, czego skutkiem będzie wysłanie SMS-a do zapisanego klienta. Szukając dalej, możemy wpisać dane klienta do bazy w Excelu lub przerzucić je do bazy na dysku Google. Możliwości jest wiele i tak naprawdę ogranicza nas tylko wyobraźnia. 

Wiele sklepów internetowych boryka się z problemem integracji sklepu z bazą mailingową. Integracja taka jest przydatna, ponieważ po dokonaniu zakupu przez klienta system może automatycznie przesyłać mu wiadomości podtrzymujące kontakt i zachęcające do dalszych zakupów.

Zapier.com daje możliwość integracji praktycznie każdego kanału płatności, czyli praktycznie każdego sklepu z systemem do mailingu, ponieważ pobiera także dane z płatności, a nie tylko ze sklepu. Dzięki tej opcji jesteśmy w stanie podzielić klientów na kupujących tańsze produkty, droższe, wracających itd. Jest to bardzo ważna opcja w budowie długotrwałych relacji z klientami, dlatego powinna być ona wykorzystywana praktycznie w każdej firmie. 

Activecampaign.com

Ostatnią aplikacją, o której chciałbym napisać, jest system do mailingu, tworzenia lejków sprzedaży oraz zarządzania kontaktami mailingowymi. Aplikacja Activecampaign.com jest to rozbudowany system, który pozwala zautomatyzować sprzedaż prowadzoną za pomocą mailingu.

Jedną z głównych opcji narzędzia jest budowa cykli, które dostosowują się do zachować klientów. Jeśli zostaje wysłana wiadomość o nowych dostępnych produktach i klient kliknie w któryś z nich, wówczas system może analizować to, czy produkt został dodany do koszyka i czy płatność została zrealizowana. W sytuacji braku realizacji zamówienia, system wyśle powiadomienie, którego celem będzie zachęcenie do tego, by pozostawiony produkt w koszyku został zakupiony.

System bada także otwieralność dostarczanych wiadomości, dzięki czemu jesteśmy w stanie automatycznie wysłać klientowi powiadomienie e-mail, w sytuacji gdy jakaś ważna z punktu widzenia marketingu wiadomość nie została jeszcze otwarta. Opcja ta zwiększa open rate i przyczynia się do większej sprzedaży, ponieważ większa liczba osób otwiera e-maile, zapoznaje się z ofertą i klika w zamieszczone linki. 

Nowością w aplikacji jest możliwość dodania kontaktu do tak zwanej listy custom audience na Facebooku. Co nam ona daje? Wyobraźmy sobie, że w mailingowym cyklu sprzedażowym prowadzimy kampanię, której celem jest wygenerowanie sprzedaży konkretnych produktów. Kiedy startuje kampania, jako klient dostaję e-mail.

W tym momencie Activecampaign.com jest w stanie wysłać też ten kontakt do Facebooka i zacząć mu wyświetlać reklamę związaną z tym produktem. W tej sytuacji klient otrzymuje od nas komunikaty już z dwóch kanałów, dzięki czemu zwiększamy prawdopodobieństwo sprzedaży. Co się dzieje, gdy kampania się skończy lub klient dokona zakupu? Wówczas system skasuje dany kontakt z grupy docelowej Facebooka i przestanie mu wyświetlać reklamy. 

Aplikacja Activecampaign.com nie należy niestety do najtańszych, ale kiedy spojrzymy na korzyści, wynikające z jej użytkowania, możemy szybko dojść do wniosku, że warto z niej korzystać, ponieważ w znaczny sposób przyczyni się ona do zwiększenia konwersji. 

Mam nadzieję, że te cztery aplikacje są tymi, których zastosowanie widzisz także w swojej firmie. Zacznij korzystać z nich jak najszybciej, by z każdym dniem rozbudowywać swój system marketingu w sieci. 

DANIEL BOSSY - Kreator marketingu internetowego. Właściciel platform edukacyjnych z zakresu sprzedaży i marketingu internetowego. Specjalista  w  wykorzystaniu social mediów do celów biznesowych, tworzeniu baz mailingowych oraz przeprowadzaniu kampanii sprzedażowych. Prowadzi liczne szkolenia na żywo oraz online, na których już ponad 5000 uczestników miało okazję poznać najnowsze systemy do generowania sprzedaży w sieci i nie tylko.

www.danielbossy.pl 

Współpracują z nami