Naturalne termogeniki – czyli jak wspomóc odchudzanie

Nasz organizm po każdym posiłku zużywa część spożytej energii na trawienie, wchłanianie czy transport składników odżywczych. Metabolizowanie białka pochłania większe ilości energii, niż wymagają tego węglowodany czy tłuszcze, co wiąże się również ze zwiększoną produkcją i wydzielaniem ciepła (efekt termogenny).

Termogeneza, czyli produkcja ciepła, z mniejszą lub większą intensywnością zachodzi na drodze skomplikowanych mechanizmów. Efektem zwiększonej termogenezy jest przyspieszona przemiana materii. Termogenne właściwości białka uzasadniają poniekąd chęć osób odchudzających się do stosowania diet wysokobiałkowych.

Przesada z ilością tego składnika w jadłospisie przez dłuższy okres może przynieść niekorzystne skutki zdrowotne, dlatego warto sięgnąć po inne produkty zawierające substancje o charakterze termogennym.

 

Kawa i herbata dla trenujących

Kawa

Za właściwości kawy odpowiada przede wszystkim kofeina, ale także związki z grupy polifenoli. Kawa jest skutecznym termogenikiem o udokumentowanym działaniu. Kawa ma szczególne znaczenie dla osób aktywnych fizycznie, ponieważ spożyta przed treningiem zwiększa produkcję ciepła, wspomagając redukcję masy ciała, nasila proces lipolizy (rozkładu triglicerydów). Poprawia zdolności wysiłkowe i redukuje uczucie zmęczenia. Potencjał kofeiny i polifenoli z kawy wykorzystamy zatem w pełni odchudzając się za pomocą odpowiedniej diety i treningu.

Zielona herbata

Jej właściwości wspomagające utratę masy ciała przypisuje się obecności związku z grupy flawonoidów o nazwie galusan epigallokatechiny. Stanowi on nawet 1/3 suchej masy zielonej herbaty i co ważne, wykazuje bardzo silne działanie antyoksydacyjne. Dodatkowo zielona herbata zawiera kofeinę, dzięki czemu będzie świetnym napojem dla tych, którzy nie przepadają za kawą.


Szczypta pikanterii do posiłku

Papryka chili

Za jej pikantny smak odpowiada substancja zwana kapsaicyną. Kapsaicyna pobudza komórki nerwowe w taki sam sposób, jak uszkodzenia tkanek po oparzeniu lub urazie mechanicznym, stąd uczucie pieczenia i ostrości.

Wyraźnie odczuwalne zwiększone wydzielanie ciepła po spożyciu potraw doprawionych chili lub pieprzem cayenne oznacza nic innego jak nasiloną termogenezę. Jeśli lubimy ostre smaki, szczyptę wspomnianego pieprzu można na co dzień dodawać do kawy, aby uzyskać lepszy efekt termogenny. Nie należy jednak używać wówczas mleka, ponieważ efekt ten zostanie zniesiony.

Imbir

Roślina, która swój piekący, lekko gorzki smak i orzeźwiający zapach zawdzięcza dużej ilości olejków eterycznych, takich jak: gingerol, zingeron i citral. W badaniach wykazano, że dodatek imbiru nasila efekt termiczny pożywienia, czyniąc go cennym naturalnym termogenikiem. Imbir doskonale sprawdzi się zarówno w postaci świeżej, jak i sproszkowanej, przy czym ta pierwsza charakteryzuje się intensywniejszym smakiem i zapachem. Przyprawę można dodawać do dań, a także do wody, herbaty czy kawy.

Pij, jedz i trenuj

Każdy z wymienionych produktów cechuje się wysoką zawartością substancji, której zawdzięcza swoje właściwości termogenne. Są niezwykle cennymi dodatkami do diety, zwłaszcza dla osób borykających się z nadmiarem kilogramów. Jednak nie spodziewajmy się fenomenalnych efektów. Nie ma diety cud ani tym bardziej jednego produktu czy składnika, który pozwoli bez wysiłku zredukować masę ciała

Kilogramy nie gromadzą się z dnia na dzień, dlatego aby się ich pozbyć, potrzebny jest czas, cierpliwość i praca nad własną sylwetką. Naturalne produkty o charakterze termogennym świetnie uzupełnią zbilansowany sposób żywienia oraz treningi dostosowane do indywidualnych potrzeb.

Osoby walczące z nadwagą powinny zatem śmiało korzystać w kuchni z pikantnych, aromatycznych przypraw i ziół, dania popijać zieloną herbatą, a przed treningiem sięgać po czarną kawę. 

Anita Jeziorska - mgr dietetyki, specjalistka w zakresie zasad prawidłowego żywienia. Swoją wiedzą i doświadczeniem wspierała placówki edukacyjne oraz medyczne. Członek Polskiego Towarzystwa Dietetyki. www.smacznadieta.com

Współpracują z nami