PARTNERZY

Karty podarunkowe dla klientów klubu fitness - problemy prawne

Za nami okres świąteczny, co oznacza, że wielu z nas pod choinką jako prezent znalazło kartę podarunkową. Większość z tych kart dotyczy zakupów w sklepach, ale coraz popularniejsze stają się również karty podarunkowe do wykorzystania w klubie fitness. 

Co to jest karta podarunkowa?

Karta podarunkowa swoim kształtem przypomina z reguły kartę kredytową, co może oznaczać, że jest to rodzaj formy płatniczej. Kartę podarunkową można traktować jako kartę przedpłaconą, stanowiącą rodzaj karty płatniczej - jej definicja znajduje się w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych. Karta podarunkowa umożliwia nam zatem dokonywanie płatności z wykorzystaniem środków pieniężnych dostępnych na przypisanym do karty rachunku płatniczym. 

Karta podarunkowa – problemy prawne

Znając już definicję i zastosowanie karty podarunkowej nasuwa się następujące pytanie: czy klub fitness może mieć jakieś problemy prawne w związku z udostępnieniem swoim klientom możliwości korzystania z kart podarunkowych? W mojej praktyce zawodowej żaden klub fitness nie zgłaszał mi jeszcze takich problemów. Oznaczać to może, że albo takie problemy nie występują albo kluby fitness same wypracowały sobie metody ich rozwiązania. 

Jednym z najczęstszych problemów prawnych związanych z kartą podarunkową, jakie mogą spotkać kluby fitness, jest kwestia zwrotu środków za niewykorzystane lub reklamowane zajęcia. Może się zdarzyć, że klient zareklamuje  zajęcia, za które zapłacił przy pomocy karty podarunkowej, a które się nie odbyły na skutek jego rezygnacji, z winy klubu albo w przypadku, gdy nie był zadowolony z przebiegu zajęć. Przeważnie, składając reklamację, klient żąda zwrotu gotówki podobnie jak reklamuje zakupiony towar w sklepie. Klub taką reklamację uznaje jako uzasadnioną. I co dalej?

Czy klub fitness musi zwrócić gotówkę? Czy też może dokonać zwrotu środków na kartę podarunkową lub zaproponować klientowi skorzystanie z innych zajęć?

Przepisy prawa w tym zakresie są jednoznaczne. Za niewykorzystane lub nienależycie poprowadzone zajęcia, za które klient zapłacił używając karty podarunkowej, klub fitness nie ma obowiązku zwrotu gotówki do ręki lub na konto bankowe. Klub fitness nie może również zmuszać klienta do skorzystania z innych zajęć. Klub fitness musi natomiast zwrócić środki z powrotem na kartę podarunkową. 

Krótko mówiąc – jeśli klient płaci za zajęcia kartą podarunkową, to w przypadku reklamacji należy zwrócić środki również na kartę podarunkową. 

 

 

Kamil Wasilewski, prawnik, twórca bloga Prawo dla fitnessu 

Współpracują z nami